
Inspiratie
‘Samen komen is een begin, verbinden is vooruitgang’
Jobcrafting, de toekomst van werk
Onderzoek toont aan dat jobcrafting een positief effect heeft op betrokkenheid en tevredenheid van medewerkers. Als het thema duurzame inzetbaarheid bij jou op de agenda staat dan is het spelen met functies en rollen, wat jobcrafting in feite is, ook voor jou heel interessant.
In 2020 schreef Berenschot al een artikel over de voordelen van jobcrafting. In de praktijk lijkt dit toch nog lastig vorm te geven. Helemaal wanneer functies vallen binnen een cao en wet- en regelgeving. Hoeveel vrijheid en invloed kun je medewerkers dan geven?
De ZZP-er is meester in jobcrafting
Het is niet voor niets dat zoveel mensen als ZZP-er zijn gaan werken. Het voordeel voor een zelfstandige? Ze kunnen meer zelf bepalen. Het gaat niet alleen om werktijden maar ook om werkinhoud. Hoe mooi is het wanneer je ‘het zelf bepalen’ meer ruimte geeft in jouw organisatie en mensen op die manier kunt behouden. Jobcraften als organisatie Hoe ziet dit er dan uit? Het team brengt de taken en verantwoordelijkheden in kaart en verdeelt deze vervolgens op basis van kennis, vaardigheden en talenten. Op die manier wordt al het werk gedaan en kunnen specifieke werkzaamheden onderling verdeeld worden waardoor je vrijheid en ontwikkeling stimuleert.
Je zult begrijpen dat je op team- of afdelingsniveau goed moet weten wat er moet gebeuren. Goede onderlinge afstemming en ondersteunende processen zijn daarbij belangrijk.
Maatwerk functiehuis
Wil je aan de slag met jobcrafting in jouw organisatie? Begin dan bij de inrichting van een flexibel functiehuis. Waarin je traditionele functies wat meer loslaat en doet wat er nodig is om je visie en missie daadwerkelijk te realiseren.
Wil je meer weten over jobcrafting en het inrichten van een toekomstbestendig functiehuis? Neem gerust contact op of volg mij op LinkedIn.
Werken vanuit vertrouwen
Veel (zorg)organisaties willen vanuit talent en vertrouwen werken. Maar de dagelijkse regeldruk en bureaucratie werkt dit tegen. Dat komt omdat juridische- en economische belangen belangrijker worden gemaakt dan organisatie- en persoonlijke belangen. Laat staan dat de belangen van de cliënt nog in beeld zijn. Dit komt niet door jou maar door een systeem dat we gecreëerd hebben waarin de verwachtingen en controle van zorgverzekeraars en gemeenten bepalend zijn geworden.
De belangen op een rijtje
⚖️ Juridisch belang
💰 Economisch belang
🔋 Persoonlijk belang (waardering en talentontwikkeling)
❤️🩹 Organisatie belang (visie en missie)
🌍 Maatschappelijk belang
😊 Cliënt belang
Zo binnen, zo buiten
Wil jij pionieren en vanuit vertrouwen werken als organisatie? Dan is het van belang om balans te creëren tussen alle belangen. De harde eisen verbinden met je levensopdracht. Of vanuit een Jungiaanse blik: ‘de vorm (uiterlijke wereld) en ziel (innerlijke wereld) bij elkaar brengen.’ Want dan kun je authentiek zijn, kwaliteit bieden en werkplezier vergroten. En dat komt natuurlijk ten goede aan de mensen waarvoor je het doet.
Je bent echt niet de enige die hier tegen aanloopt. Ik deel graag mijn ervaring met je en denk met je mee over het vinden van die balans.
Beoordelen zonder te veroordelen
Veel ondernemers en leidinggevenden vinden het beoordelen van een medewerker een vervelend onderdeel van hun werk. Dit komt onder andere door de afstand die er tijdens de beoordeling ontstaat. Jij bent de beoordelaar, de baas, en de medewerker is de veroordeelde. Nou ja, zo kan het in ieder geval overkomen terwijl je dat niet wilt.
Ik ben een voorstander van beoordelingsgesprekken en in mijn ogen mag je dit niet uit de weg gaan. Het is jouw bedrijf of afdeling en dus ook jouw verantwoordelijkheid om te zorgen dat een medewerker waarde toevoegt. Daar moet je dus een oordeel over vormen. Gelukkig kan dit wel op een verbindende manier.
Verbinding realiseren
Eén van de dingen die je kunt doen om verbinding te realiseren in een beoordelingsgesprek is voorkomen dat je in de valkuil van het ouder-kind patroon stapt. Helaas belanden wij allemaal nog regelmatig in het ouder-kind patroon, ook al zijn we volwassen. In de ouderrol ben je beschermend, controlerend of kritisch. Vanuit de kindrol wordt daar vaak onverantwoordelijk, emotioneel of rebels gereageerd. Zo ontstaat er een wisselwerking die de afstand vergroot en meestal gedoe oplevert.
We kennen allemaal het volgende voorbeeld wel. Een kind wil een snoepje en de ouder zegt dat het niet mag. Het ene kind loopt stampvoetend weg, het andere kind zeurt net zo lang totdat de ouder het zo zat is en het snoepje geeft. Weer een ander kind loopt weg om later toch stiekem dat snoepje te pakken. En natuurlijk heb je ook dat ene brave kind dat luistert naar de ouder in de hoop op goedkeuring.
Hoe vervelend is het wanneer dit gebeurt in je bedrijf. Een medewerker vraagt om een loonsverhoging en omdat je niet wilt dat de medewerker vertrekt, ken je deze toe. Dit vergroot echter de kans dat een andere medewerker ook een verhoging wil want het voelt niet eerlijk dat een collega het ‘snoepje’ wel krijgt en jij niet. En wat doe je met de medewerker die nergens om vraagt? Moet je die nu ook belonen om geen stiefkinderen te maken?
Bewust communiceren
Dit soort gedoe wil je voorkomen. En dat kan door je bewust te zijn van je volwassenrol. Wanneer je handelt vanuit een volwassen houding dan ben je meer in het hier en nu. Je luistert goed, staat open voor gevoelens en ideeën en bent beter in staat om risico’s en gevolgen te overzien. Je hebt helder waar jij verantwoordelijk voor bent en wat je van de medewerker mag verwachten. Je bent ook zo verstandig om een goede beoordelingssystematiek in te voeren waardoor iedereen weet wat de kaders zijn.
Komt een medewerker met een vraag en heb je het antwoord niet gelijk helder. Dan neem je vanuit de volwassen houding de tijd om tot een goed antwoord te komen. Je laat je niet onder druk zetten en bent ook niet beschermend, controlerend of kritisch. Je zorgt voor de juiste informatie, analyseert de situatie en bent duidelijk en open in je communicatie. Daardoor nodig je de medewerker uit om ook een volwassen houding aan te nemen. Op die manier is beoordelen minder lastig en werkt het juist verbindend.

Associaties bewust gebruiken
'Wij zijn collega's, geen medewerkers.'
Dit was het eerste dat me opviel in mijn opdracht bij Familysupporters. Er wordt niet gesproken over medewerkers maar over collega’s. En dat maakt uit! Want onbewust heb je associaties bij woorden. Woorden roepen een gevoel op en beïnvloeden daardoor je handelen.
Hiërarchie of verbinding?
In het woord medewerker zit automatisch een gevoel van hiërarchie. Als medewerker sta je in dienst van de organisatie. In het woord collega zit automatisch een gevoel van samen. Als collega ben je gelijkwaardig aan elkaar en werk je samen aan een doel of taak. Het bewust omgaan met woorden en de juiste woorden gebruiken, maakt dus een verschil.
Zo gaan we ook aan de slag met passende woorden in de nieuwe functiebeschrijvingen. De woorden moeten passen bij de visie en missie van FamilySupporters en kloppen bij de cultuur van de organisatie. Met als doel de juiste toon raken in de nieuwe functies en zo duidelijkheid te bieden en verbinding te creëren.
Voorbeeld functiebeschrijving
Ben je nieuwsgierig naar een functiebeschrijving? Neem gerust contact op.